Actuele casus: 30%-regeling en starten met werken in het buitenland

Veel nieuwe werknemers kunnen vanwege de coronamaatregelen hun land niet verlaten en werken tijdelijk vanuit het thuisland. Wat betekent dit voor de 30% regeling? Kunnen we voor hen de regeling aanvragen zonder BSN? Geldt dan nog steeds de eerste dag van de tewerkstelling als begindatum, of wordt de datum van inreizen naar Nederland de startdatum? Hoe zit het dan met het toetsmoment voor de bewijslast? Mag de regeling überhaupt wel worden toegepast wanneer iemand niet naar Nederland komt?

 

Dit is een greep uit de vele vragen die momenteel aan ons gesteld worden waarop we jullie in dit nieuwsitem proberen een antwoord te geven.

 

Ontbreken BSN:

De 30%-regeling kan niet worden aangevraagd zonder BSN. Een proforma aanvraag kan wel ingediend worden bij SOFIE. Wij raden echter aan om het verzoek pas in te dienen na aankomst in Nederland. Indien de aankomst verwacht wordt 4 maanden na de eerste dag van de tewerkstelling adviseren we het verzoek wel voor het verstrijken van de 4 maanden (proforma) in te dienen bij SOFIE.

 

Vrijstelling loonbelasting:

Artikel 10ea 1ste lid a1 van het Uitvoeringsbesluit loonbelasting 1965 schrijft voor dat je voor de berekening van de belastingvrije vergoeding alleen loon mag betrekken dat niet is vrijgesteld op grond van een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Werk wat in een ander land verricht wordt is veelal vrijgesteld op grond van een verdrag. Zeker wanneer een werknemer de nationaliteit van dat land heeft of reeds inwoner van dat land was. Dit moet per geval beoordeeld worden omdat het afhankelijk is van de nationaliteit van de werknemer en het land waar gewerkt wordt. De uitzonderingen die bepaalde landen hebben gemaakt op het gebied van thuiswerken vanwege de coronamaatregelen en het verzekeringsrecht geldt vooralsnog niet voor het heffingsrecht van de loonbelasting!

 

Wanneer je dit correct toepast krijg je de volgende rekensom:

30%-vergoeding = 30% * ‘0’ (niet vrijgesteld NL loon) = ‘0’

 

Ingangsdatum, bewijslast, looptijd:

Voor de bewijslast, ingangsdatum van de regeling en de bepaling van de looptijd is de eerste dag van de tewerkstelling een belangrijk toetsmoment. Hiermee wordt bedoeld het moment vanaf wanneer de werknemer kwalificeert als werknemer in de zin van de Wet op de loonbelasting 1964 artikel 2.

 

Voor privaatrechtelijke dienstbetrekking, die volledig buiten Nederland worden verricht, geldt meestal dat er GEEN sprake is van een werknemer in de zin van de wet op de loonbelasting. Het toetsmoment is voor deze werknemers pas wanneer deze situatie verandert (dus niet langer volledig of vrijwel volledig vanuit het buitenland verricht wordt).

 

Voor werknemers van publiekrechtelijke universiteiten is dit anders. Vanwege het publieke karakter wordt je namelijk wel beschouwd als werknemer in de zin van artikel 2 van de Wet LB 1964. Ook dit moet per geval beoordeeld worden en hangt af van nationaliteit, inwonerschap en het verdragsland. Wij adviseren publiekrechtelijke universiteiten dus wel een verzoek in te dienen binnen 4 maanden na aanvang van de dienstbetrekking. Periodes dat werknemers een publiekrechtelijke dienstbetrekking met een Nederlandse inhoudingsplichtige hebben moeten wel worden gekort op de looptijd (ook al kwam gedurende die periode het heffingsrecht niet aan Nederland toe).

Datum laatste wijziging: 02/04/2020